Skip to content

Arjen Lucassen

‘Als je iets vraagt, merk je meteen dat die mensen met liefde voor hun vak bezig zijn’

Arjen Lucassen maakt al jaren furore in de wereld van de progrock onder de naam Ayreon. Hij verzon daarvoor de meest fantasierijke verhalen en nam conceptalbums op. Daarnaast leverde de 48-jarige gitaarheld, die bekend werd via hardrockgroepen als Bodine en Vengeance, tal van andere projecten af, zoals Ambeon, Star One, Stream Of Passion en, onlangs nog, Guilt Machine. Lucassen is een perfectionist, op vele gebieden. Hij was al een paar keer te gast in De Waterput om een album voor te stellen.

Hij herinnert zich de eerste keer nog goed. “Wanneer je de winkel binnenloopt, zie je meteen dat je te maken hebt met liefhebbers. Vanwege de aanwezigheid van vinyl, maar ook door de aandacht die er besteed wordt aan het presenteren van de muziek en aan de klanten. Dat voel je. Als je iets vraagt, merk je meteen dat die mensen met liefde voor hun vak bezig zijn. Ze weten waar ze het over hebben. Dat is tegenwoordig nog de belangrijkste reden waarom mensen naar een platenzaak gaan. Anders gaan ze, in het ergste geval, wel gratis downloaden, of, iets minder erg, niet gratis downloaden.”

 

Lucassen is een artiest die weinig optreedt. Omdat er op zijn producties altijd veel gastmuzikanten en gastvocalisten meedoen. “Het is ondoenlijk om al die namen, uit vaak heel verschillende bands, vanuit alle hoeken van de wereld in te laten vliegen en op een podium samen te komen. Ik weet dat uiteraard op voorhand. Dat maakt het zowel voor mij als voor de fans extra leuk om elkaar bij een instore te ontmoeten. Ik speel een paar songs, zet handtekeningen en maak een praatje. Ik weet dat fans dat enorm waarderen. Ik snap dat ook. Ik keek vroeger zelf op naar mensen en vond het geweldig om ze te ontmoeten. Bovendien ga ik er altijd vanuit dat alle beetjes helpen. Ik beantwoord alle mails en neem ook bij een presentatie graag de tijd voor mensen, of er dat nu wel of niet veel zijn.

Foto: Peter Uytdehage

Bij De Waterput weet ik dat alles goed geregeld is. Je wordt er goed behandeld, de apparatuur staat klaar en ze lopen me niet te pushen. Ik mocht als dank iets in de winkel uitzoeken en geloof me, dat is echt niet overal zo. Ik heb een dvd-set van Michael Schenker gekozen. Ze gaven me zelfs advies welke ik wel en welke ik beter niet kon nemen. Dat is ‘t enige dat de platenbusiness nog overeind kan houden: mensen met hart voor de zaak die je behoeden voor een miskoop. Ik hoop alleen daarom al dat winkels als De Waterput eeuwig blijven bestaan. Maar misschien bestaan er over tien jaar wel geen cd’s meer. Ik kan niet in de toekomst kijken, en de ontwikkelingen gaan snel. Ik was eerst ook woedend als mijn muziek werd gedownload. Ik heb me er bij neergelegd. Ik snap het ook, zelfs al blijft het diefstal als ze dat gratis doen. Misschien kopen ze de cd later alsnog, als ze mijn muziek heel mooi vinden. Ik moet toegeven dat een iPod gruwelijk makkelijk is. Het komt vaak voor dat techniek zaken gemakkelijker maakt. Maar niet leuker! Vroeger moest je op jacht naar muziek. Nu mikken ze alleen de leuke liedjes op een iPod. Ze slaan voor het gemak de op het eerste gehoor minder gemakkelijke of mooie songs over. Vroeger leerde je uiteindelijk een heel album goed kennen, zoals ik destijds ook mijn favoriet, Wish You Were Here van Pink Floyd, van voor tot achter heb leren ontdekken. Dan bleken de songs die je in het begin het minste vond uiteindelijk soms de beste. Dat langzaam ontdekken lukt niet met die iPod. Die songs hebben ze dan stomweg overgeslagen!”